Popis
Širší souvislosti
Prostor zahrady má sloužit pro DDM, ale i pro ostatní obyvatele Aše. Leží u cesty, která je frekventovaná pěší turistikou. Na tuto cestu by měla zahrada navázat jako odpočinkové/setkávací, ale zároveň aktivní místo.
Nosná myšlenka
V záměru návrhu zahrady u DDM šlo především o vytvoření společného prostoru, který mohou využívat jak děti v DDM, tak veřejnost (od malých dětí s rodiči, přes děti větší a dospělé až po seniory). Cílem je, aby zde vzniklo multigenerační setkávání, neformální prostor pro posezení ale také aktivity a to vše se zaměřením na environmentální výchovu. To se uplatní především v použitých materiálech, snaze přilákat nejrůznější živočichy, ale také ukázat jak se dají pěstovat různé plodiny a podobně. Šlo nám také o vytvoření přírodní diverzity na malém kousku prostředí.
Koncepce prostoru
Prostor je koncipován tak, aby v jeho středu, kde je rovina, zůstal volný multifunkční prostor na hraní her, jednotlivé prvky budou tam umístěny kolem. Navrhujeme také obnovit tůňku. Ovocné stromy doporučujeme umístit po obvodu prostranství (jabloň, třešeň, jeřabiny). Ve svahu směrem k cestě mohou být umístěny trvalky nebo luční směs, mohou zde vést i dřevěné schody v terénu. Je třeba dbát na ochranná pásma nadzemního i podzemního vedení a ochranné pásmo trafostanice, ve kterých nemohou být umístěny žádné stavby, konstrukce, ani prováděny zemní práce.
Altán (venkovní učebna)
Altán pro venkovní výuku je umístěn ve svahu, slouží zároveň jako ukázka možností využití šetrných principů u drobných staveb (zelená střecha, využití svahu).
Prvky v prostoru
Navrhujeme do prostoru (dle plánku) umístit tyto prvky: - trampolíny v zemi - dřevěné branky na fotbal - větší stůl s dřevěnými židlemi/sedáky z pařezů/lavicemi z masivu - houpačky (např. mezi stromy) - ptačí budky na stromy - krmítka - sedátka ze stávajících pařezů - vodní hřiště u tůňky (práce s vedením dešťové vody, případně i dvě tůňky s přepadem apod.) - využít tůňky také na zalévání rostlin, případně vytvořit jinou alternativu zachytávání vody - kompost - ovocné keře - ovocné stromy - pár záhonů na pěstování ovoce/zeleniny/bylinek - ohniště - herní prvky dřevěné. Spoustu z těchto prvků jsou jistě děti schopné vyrobit samy, na ty větší/složitější je možno například uspořádat workshop (pro studenty SŠ/VŠ), kdy děti mohou pomáhat a učit se jednoduchým úkonům spojeným s výrobou drobných dřevěných prvků a nábytku. Hrací prvky musejí být zakoupeny certifikované nebo určeny pro užívání na vlastní nebezpečí.
Prvky ve svahu
Když se svah vyčistí a upraví, dají se do něj v rozumné míře umístit některé prvky, které jinde než ve svahu nenajdou uplatnění. Mezi stromy pak mohou být dětmi například vyrobeny okrasné sítě, krmítka, ptačí budky, vysázeny různé druhy rostlin a podobně.